19.10.2010

Pod Chojnik tramwajem - rewitalizacja możliwa?

Marcin Zawiła wplótł taki wątek w swoją narrację przedwyborczą, a teraz nagle zrobił się ruch wokół tematu. Byłbym niewymownie szczęśliwy, gdyby w niedalekiej przyszłości udało się zrealizować choćby "miejską" część tego planu. Ale do rzeczy: artykuł z "Gazety Wrocławskiej" we fragmentach obszernych: 
Do Jeleniej Góry mogą wrócić tramwaje. Już nie takie same, jak przed wojną, ale tzw. kolejowe tramwaje. Jeździłyby po istniejących torach kolejowych, łącząc odległe dzielnice miasta, a nawet docierając do pobliskich miejscowości. Taki pomysł na wskrzeszenie transportu w mieście ma poznański Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.  
- Właśnie przygotowujemy studium wykonalności do projektu remontu tej linii kolejowej. Można byłoby go rozszerzyć o budowę śródmiejskich przystanków dla szynobusów - mówi Jerzy Dul, dyrektor wrocławskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w spółce Polskie Linie Kolejowe. Dul pozytywnie ocenia ten projekt i uważa, że są duże szanse na jego realizację. Potrzebna jest jednak pomoc Unii Europejskiej. Czy ten pomysł jest realny? Sympatycy kolei uważają, że jak najbardziej. [...]
Poznański Instytut Rozwoju i Promocji Kolei uważa, że w mieście można uruchomić szybki tramwaj kolejowy, który jeździłby po tych torach, łącząc podobnie jak kolejka w nadmorskim Trójmieście odległe dzielnice stolicy Karkonoszy i sąsiednie gminy. Jerzy Dul, dyrektor wrocławskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w spółce Polskie Linie Kolejowe, też pozytywnie ocenia ten projekt. 
Kolejowy tramwaj mógłby połączyć dworzec główny z Sobieszowem. Pierwszy przystanek za dworcem można zbudować w Śródmieściu koło kościoła garnizonowego. Dalej pociąg mógłby stawać w okolicach Tesco, Kolegium Karkonoskiego i Powiatowego Urzędu Pracy. Następnie zatrzymywałby się przy ul. Sobieskiego, dawnej Celwiskozie i specjalnej strefie ekonomicznej. Dalej: w Cieplicach, gdzie można by wsiąść lub wysiąść w rejonie skrzyżowania ul. Lubańskiej z linią kolejową, na Osiedlu Orle, a dalej w Sobieszowie i Piechowicach. 
Pomysł spodobał się w urzędzie marszałkowskim, który jest właścicielem torów ze Szklarskiej Poręby do granicy w Jakuszycach. [...] Eksperci transportowi uważają, że ta idea jest realistyczna. Potrzebna jest jednak współpraca kilku zainteresowanych stron: PKP, PLK, Przewozów Regionalnych, samorządu Jeleniej Góry, urzędu marszałkowskiego i Unii Europejskiej. 
Tak z pewnością już nie będzie, ale miejski szynobus w Jeleniej Górze - mieście o niezwykłej długości (brutto) jest pomysłem godnym wzięcia pod rozwagę. Ważne, by zabrali się zań fachowcy.



3 komentarze:

  1. Na pierwszej pocztówce widoczny lokal firmowy pobliskiej wytwórni likierów Stonsdorfer, po latach bardziej znany jako jeleniogórska Izba Wytrzeźwień

    OdpowiedzUsuń
  2. Przemko, wytwórnia likierów znajdowała się w obecnym "Metalowcu" (uprzednio: siedziba JPBM). Budynki kupił i wyremontował pewien dobrze sytuowany mieszkaniec Jeleniej Góry, prowadził nawet wstępne rozmowy o przywróceniu w nich produkcji znanego niegdyś w okolicach likieru. Rozmowy nie doprowadziły do żadnych konkretnych rezultatów. A z knajpki istotnie zrobiono wytrzeźwiałkę, już od kilku lat nieczynną.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czekam z niecierpliwością, kiedy na torach Jeleniej Góry pojawi się taki tramwaj. Tylko szkoda, że nie zostanie to odnotowane w mojej obecnie przygotowywanej książce "Sieci tramwajowe w Polsce".
    Pozdrawiam
    Marcin Klassa
    www.marcinklassa.pl

    OdpowiedzUsuń

Flagi

free counters